Search This Blog

Saturday, November 12, 2011

Mudahnya kaum wanita mendapatkan Redha Allah


Mudahnya kaum isteri mendapatkan Redha Allah.

Peluklah suami setiap kali dia hendak pergi. Kata Dr.Fadzilah Kamsah,mengikut kajian, memeluk suami sebelum keluar rumah dapat memanjangkan usianya. Percaya atau tidak, yang pasti hikmahnya  sangatlah besar. Pelukanmu akan membuat hati suami tenang dan gembira sepanjang hari. Walaupun dia pergi jauh, mindanya akan sentiasa mengingati kamu berkat pelukanmu tadi.

Hidangkan minuman untuk suami. Wanita yang menunggu suaminya hingga pulang, lalu ia bersihkan mukanya, lalu dia menyediakan makan minumnya, memandang pada suaminya dengan mesra, memegang tangannya, lalu menghiasi hidangan makanannya, memelihara anaknya, memanfaatkan hartanya untuk suaminya mencari keridhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap pandangannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas karunia rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nab

Sentiasa tersenyum pada suami. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan  penuh rahmat.

Jika wanita memijat suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memijat suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

Mencuci pakaian suami.wanita yang mencuci pakaian suami dan anak-anaknya akan mendapat 1000 kebaikan dan akan diampuni kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari matahari memintakan ampun baginya dan Allah SWT mengangkat derajatnya 1000 tingkat”.

Bila seorang suami pulang dengan gelisah dan isteri menghiburnya maka isteri mendapatkan 10 pahala jihad”,

Bermanja dan merendahkan suara dengan suami. Tahukah kamu, lelaki paling suka pada wanita yang manja. Rasul paling sayang pada isterinya Aisyah yang manja. Hati suami lentur bila mendengar suara manja isteri. Suami takkan sanggup marah pada isteri yang manja dan lemah lembut padanya. Suami takkan pernah murkah tapi sentiasa memberi redha.

Dari Hadrat Muaz ra.: Mana-mana wanita yang berdiri atas dua  kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu surga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

Wahai sahabatku, jika kau telah menikah, maka lepaslah sudah tanggungjawab orang tua terhadapmu. Mereka tidak lagi berhak mutlak ke atas dirimu, melainkan suami. Kini bahagia dan derita hidupmu terletak di tangan suami. Ketahuilah, saat ijab qabul telah di lafazkan maka seluruh jiwa raga mu hak mutlak suami. Redha Allah terhadapmu bergantung pada redha suami. Bersyukurlah,kerana kini kau lebih mudah meraih redha Ilahi hanya dengan berbakti kepada suami.

SalamUntukparaIsteri : pu3ku_hana

No comments:

Post a Comment